ZŁOTY CYTAT:
"Wszystkie działania promocyjne muszą być ze sobą powiązane i wewnętrznie spójne."
Zobacz pełny tekst
Pajacyk


Sponsoring w Internecie (1)

Autor: T. Urban | Data dodania: 21.11.2006

Zamiast wydawać dużo pieniędzy na nieskuteczne reklamy możesz reklamować się robiąc przy okazji coś pożytecznego. Dowiedz się czym jest sponsoring, jakie jego formy są spotykane w Internecie, na co należy zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji o sponsorowaniu serwisów internetowych oraz jak wykorzystać sponsoring do promowania siebie.

Co to jest mecenat?

Mecenat to podjęcie się opieki nad sztuką i artystami przez osobę (instytucję), która finansowo wspiera proces powstawania dzieł sztuki.

Dawniej i dziś

Dawniej altruistyczny mecenat, którego zadaniem było wzbogacenie życia społecznego. A dziś? Dziś "altruistyczny mecenat" przerodził się w sponsoring, którego głównym zadaniem jest kreowanie różnorakich korzyści dla sponsora. Podobnie jak każda inna forma reklamy. Z tą różnicą, że w przypadku sponsoringu zapłatę w postaci użytecznych korzyści otrzymuje nie agencja reklamowa, a pośrednio społeczność, jakaś zbiorowość, dla której celem jest polepszenie, stabilizacja więzi grupowych.

Charakterystyka sponsoringu

Sponsoring tradycyjny dla przedsiębiorstwa to przede wszystkim zwiększenie stopnia znajomości firmy, marek produktów, stabilizacja pozycji firmy. Drugim jego celem są działania na rzecz Public Relations - kreowania i utrzymania wizerunku (informacje o sponsoringu w prasie itd.). Sponsoring w tej formie przeważnie nie przekłada się na większe bezpośrednie korzyści (takie jak np. sprzedaż), nacisk kładzie się w tym przypadku na korzyści pośrednie i długofalowe.

Podmiotem sponsorowanym może być w zasadzie każdy, osoba fizyczna, osoba prawna (fundacja, stowarzyszenie, a nawet fragment działalności firmy - jakieś wydarzenie organizowane przez firmę). Najważniejszą zasadą jest, by informacja o sponsoringu dotarła do pewnej grupy docelowej.
Przykłady:
- Sponsorowanie drużyny sportowej, po to by dotrzeć do jej kibiców.
- Sponsorowanie zdolnych osób, po to by pochwalić się tą działalnością w prasie wraz z osiągnięciami tej osoby.

Firmy decydujące się na zastosowanie sponsoringu szukają podmiotów i wydarzeń, które mieszczą się w kręgu zainteresowań ich grupy docelowej. Natomiast jednostki poszukujące sponsora przedstawiając się potencjalnemu sponsorowi, skupiają się na grupie swoich "kibiców", członków swojej zbiorowości (zarówno przyszłych jak i teraźniejszych).

Jak rozkręcić dochodowy biznes w Internecie?
Marketing Internetowy w praktyce
Pobierz bezpłatny fragment

Zanim się zdecydujesz, przemyśl strategię

Zanim zabierzesz się za sponsorowanie czegokolwiek postaraj się odpowiedzieć na kilka poniższych pytań:
- Czy dotrzesz do odpowiedniej grupy docelowej?
- Czy osobę lub projekt, który sponsorujesz cechuje wiarygodność?
- Czy ma być to sponsoring jednorazowy (projekt) czy systematyczny?
- A może sponsoring sukcesywny, w którym w miarę zwiększania się korzyści, zwiększasz nakłady na podmiot sponsorowany?
- Czy chcesz być wyłącznym sponsorem? Czy może tylko wyłącznym w danym rodzaju działalności?
- Czy masz zasoby, by aktywnie wspierać działania sponsorowane, czy ma być to sponsoring pasywny?
- Korzyści finansowe ze sponsoringu, w dużej mierze są niepoliczalne lub ich po prostu nie ma, zastanów się jak będziesz oceniał skuteczność działań?

1 | 2 | Następna

ReklamaStron.pl - Wszystko o reklamowaniu stron w internecie
Valid XHTML 1.1 Valid CSS!
XHTML, PHP, JS by pbanasiak