Marketing one-to-one w e-biznesie (1)
Droga do sukcesu w e-biznesie może być długa i kręta, ale są sprawdzone metody, których stosowanie w praktyce pozwala na szybkie osiągnięcie celu. Jedną z metod zdobywania i utrzymywania klientów jest działanie zgodne z podstawowymi zasadami marketingu one-to-one. Dowiedz się, jakie korzyści i pozytywne efekty płyną z umiejętnego stosowania marketingu one-to-one oraz poznaj sposoby budowania relacji z klientami-internautami według Pawła Kądzielawskiego.Marketing one-to-one można zdefiniować jako zespół działań prowadzący do nawiązania i podtrzymania bliskiej relacji z klientem, rozpoznania potrzeb i dostosowania oferty bezpośrednio do niego.
Przykład:
Kraków, Plac Bieńczycki, stoisko z warzywami - jedno z wielu stoisk na tym placu. Przy straganie komplet ludzi. Trzy osoby sprzedające uwijają się jak mróweczki, przed straganem kolejka kilku osób, wszyscy uśmiechnięci i rozbawieni.
Stragan obok - ten sam towar, ten sam plac, to samo miasto - jeden sprzedający pali nerwowo papierosa - klientów brak.
Zaczynam zastanawiać się, o co chodzi. Staję w kolejce. Pani Marysia z obłożonego straganu zwraca się do mnie: co dla ciebie Słodziutki? Przebiera towar, wybiera najlepsze owoce, pyta "do czego te ogóreczki", bo jak na zupę to wybierze mi takie większe, a jeżeli jako dodatek to te mniejsze będą lepsze, a jak na zupę to żebym o czosneczku nie zapomniał i czy dodaję odrobinę marchewki. Dodaję, więc kupuję jeszcze czosnek i marchewkę. Odchodząc dostaje pęczek koperku gratis. Po kilku dniach wracam na to samo stoisko i... Pani Marysia - jak zwykle uśmiechnięta - zainteresowana jest tym, jak wyszła ogórkowa. One-to-one w najprostszym wydaniu, ale jakim skutecznym. Nie tylko odszedłem od straganu zadowolony (ostatecznie miałem nawet koperek gratis), ale i nie omieszkałem też przy okazji spotkania ze znajomymi opisać Pani Marysi. Mieszkają niedaleko, więc z pewnością też do niej trafią.
Kraków, Plac Bieńczycki, stoisko z warzywami - jedno z wielu stoisk na tym placu. Przy straganie komplet ludzi. Trzy osoby sprzedające uwijają się jak mróweczki, przed straganem kolejka kilku osób, wszyscy uśmiechnięci i rozbawieni.
Stragan obok - ten sam towar, ten sam plac, to samo miasto - jeden sprzedający pali nerwowo papierosa - klientów brak.
Zaczynam zastanawiać się, o co chodzi. Staję w kolejce. Pani Marysia z obłożonego straganu zwraca się do mnie: co dla ciebie Słodziutki? Przebiera towar, wybiera najlepsze owoce, pyta "do czego te ogóreczki", bo jak na zupę to wybierze mi takie większe, a jeżeli jako dodatek to te mniejsze będą lepsze, a jak na zupę to żebym o czosneczku nie zapomniał i czy dodaję odrobinę marchewki. Dodaję, więc kupuję jeszcze czosnek i marchewkę. Odchodząc dostaje pęczek koperku gratis. Po kilku dniach wracam na to samo stoisko i... Pani Marysia - jak zwykle uśmiechnięta - zainteresowana jest tym, jak wyszła ogórkowa. One-to-one w najprostszym wydaniu, ale jakim skutecznym. Nie tylko odszedłem od straganu zadowolony (ostatecznie miałem nawet koperek gratis), ale i nie omieszkałem też przy okazji spotkania ze znajomymi opisać Pani Marysi. Mieszkają niedaleko, więc z pewnością też do niej trafią.
Korzyści marketingu one-to-one
Korzyści wynikające ze stosowania marketingu one-to-one w Internecie są identyczne jak w przypadku tradycyjnego kanału:- nawiązanie bezpośredniej relacji z klientami (badania upodobań konsumenta),
- dostosowanie oferty do konkretnej osoby, grupy osób (targetowanie odbiorców),
- utrzymywanie wysokiego stopnia lojalności klienta,
Co to jest reklama szeptana?
Reklama szeptana, tzw. "z ust do ust" (ang. Word of Mouth), to rekomendowanie produktu, usługi lub firmy przez zadowolonych klientów, którzy najczęściej czynią to z własnej inicjatywy i bez osiągania korzyści. Jest to reklama bardzo skuteczna, ponieważ dobre opinie są przekazywane między znajomymi.- wykorzystanie reklamy "szeptanej".
Ktoś może zapytać: jak można stosować metodę one-to-one nie widząc klienta? Szczerze mówiąc jest to znacznie łatwiejsze niż w prawdziwym świecie. Osoby zajmujące się komunikacją internetową nie muszą posiadać tych szczególnych predyspozycji, jakimi wykazała się nasza Pani Marysia, mają dodatkowy czas na zastanowienie się nad odpowiedzią, nie są poddawane presji bezpośredniego kontaktu, mogą sprawdzić wcześniejsze rozmowy. Ważne by miały lekkie pióro i poczucie humoru.
O czym zatem należy pamiętać i jak zorganizować dział, aby marketing one-to-one działał w sieci? W dalszej części postaram się zilustrować najważniejsze elementy marketingu one-to-one. Dla uproszczenia podzielone zostaną na dwie grupy:
Patrz również:
1. Elementy budujące kontakt z klientem,
2. Elementy technologiczne marketingu one-to-one.