Podstawowe zasady tworzenia funkcjonalnych serwisów WWW
Od kilku lat wiele się mówi i pisze o funkcjonalności serwisów WWW. Powstało już kilkanaście poradników, wydano kilka książek, jednak wciąż w sieci - tak globalnej jak i polskiej - pojawiają się nowe strony pozbawione zupełnie funkcjonalności lub łamiące wiele jej podstawowych zasad. Dlatego też mam nadzieję, że niniejszy artykuł przekona webmasterów i projektantów stron, aby nieco inaczej spojrzeli na zasady funkcjonalności. Wszak wystarczy zwrócić uwagę na kilka szczegółów. Zaczniemy od samej góry......kolejno mamy:
1. Tytuł strony,2. Logotyp i hasło reklamowe,
3. Paski nawigacyjne,
4. Układ modułów na stronie,
5. Grafika strony,
6. Stopka strony.
Tytuł strony
Pojawiający się na pasku przeglądarki tekst jest ważny z dwóch powodów. Po pierwsze tytuł strony pozwala łatwo zorientować się, na jakiej stronie jesteśmy i przełączyć się, gdy mamy otwartych więcej okienek przeglądarki. Po drugie: pamiętajmy, że po dodaniu do ulubionych nasz serwis będzie się pojawiał w zakładkach pod właśnie taką nazwą - tytuł "strona główna" nic nikomu nie powie.Logotyp i hasło reklamowe
Logotyp i hasło reklamowe pozwalają szybko zorientować się czy strona, na którą weszliśmy, zawiera to, czego oczekujemy. Logotyp powinien być odpowiedniej wielkości i odróżniać się od pozostałej części. Hasło reklamowe, mówiące o działalności firmy lub zawartości strony, powinno być krótkie (jedno- lub dwuzdaniowe). Niekiedy hasło reklamowe jest zbędne. Ma to miejsce zwłaszcza w sytuacji, gdy nazwa firmy zawiera już branżę, w której działa firma (np. Mikulska Klinkier) lub gdy firma jest globalnie znana (np. Adidas).Paski nawigacyjne
Paski nawigacyjne to jedna z najważniejszych części każdej witryny. Przy projektowaniu pasków nawigacyjnych musimy pamiętać o kilku rzeczach:- Wybierzmy najważniejsze informacje, do których odnośniki bezwzględnie powinny znaleźć się na stronie głównej.
- Ustalmy hierarchię informacji. Często zdarza się, że pierwszy przycisk na pasku nawigacyjnym stron - wizytówek firm to "o nas". Jeśli jednak zajrzymy do statystyk, to najczęściej przeglądaną podstroną jest "oferta". Strona "o nas" to zaledwie kilka procent całego ruchu na witrynie. Dlaczego zatem wyróżniać tą stronę?
- Jeśli dzielimy paski nawigacyjne na pionowy i poziomy to dokładnie pogrupujmy tematycznie informacje na główne i dodatkowe. Ciekawe rozwiązanie widziałem na stronie Wydawnictwa Literackiego, gdzie poziomy górny pasek nawigacyjny dotyczył księgarni internetowej (samego zakupu książek), natomiast pionowy lewy pasek nawigacyjny dotyczył aktualnych informacji o firmie. Takie rozwiązanie pomaga łatwo zorientować się w strukturze strony. Brak grupowania tematycznego linków to jeden z najpowszechniejszych błędów funkcjonalności stron WWW.
- Jeśli musimy zastosować mocno rozbudowane menu używajmy zakładek. Są najprostszym i najbardziej intuicyjnym rozwiązaniem, jakie do tej pory wymyślono.