ZŁOTY CYTAT:
"Bez ciężkiej pracy nic nie zarobisz!"
Zobacz pełny tekst
Pajacyk

Marketing wirusowy (1)

Autor: P. Kądzielawski | Data dodania: 13.05.2007

Marketing wirusowy często jest błędnie kojarzony z czymś negatywnym. Prawdą jest, że wirusy są przyczyną wielu dolegliwych infekcji, ale w reklamie mogą stanowić źródło skutecznego pozyskiwania klientów.

Rozmawiałem kilka dni temu z kolegą pracującym w dziale promocji bardzo szacownej firmy z tradycjami i "mocnym kręgosłupem moralnym". Oczywiście rozmowa toczyła się na temat marketingu, jakże by inaczej przy takich spotkaniach ;). Zapytałem czy korzystali już z marketingu wirusowego. Z poważną miną odpowiedział: "wiesz... ludzie raczej tego nie lubią..." i szybko zorientowałem się, że kolega mocno jest zakorzeniony w tradycyjnych formach promocji i nie za bardzo wie, o czym tak naprawdę mówimy. Zapytałem go, czy dostał ostatnio jakiś śmieszny filmik na skrzynkę mailową. Tak, otrzymał. Co to było? Przezabawna reklama jednej z marek samochodów. No to właśnie był MARKETING WIRUSOWY. Zaskoczony odparł, że w takim razie musi się zastanowić nad możliwościami wprowadzenia w jego firmie tego typu działań.

Co to jest marketing wirusowy?

Marketing wirusowy
(inaczej reklama wirusowa)
to specyficzny rodzaj działań marketingowych polegających na zainicjowaniu sytuacji, w której sami konsumenci będą rozpowszechniać między sobą informacje dotyczące produktu, usługi lub firmy.

Marketing wirusowy

Pojęcie marketingu wirusowego wywodzi się od formy w jakiej informacja się rozprzestrzenia. Z tą różnicą od prawdziwych wirusów, że wirus przemieszcza się sam (przez nas niechciany), a przekaz marketingowy przekazywany jest przez odbiorców do kolejnych. Cel jednak pozostaje ten sam - dotrzeć do jak największej liczby końcowych adresatów w jak najkrótszym czasie. Marketing wirusowy jako strategia promocyjna znany jest od dawna. Często łączony był z marketingiem one-to-one. Renesans tej strategii rozpoczął się jednak wraz z dobą Internetu. Dlaczego marketing wirusowy jest tak doskonały w promocji internetowej?

Zalety marketingu wirusowego

1. Duża częstotliwość komuninkacji internetowej - częstotliwość komunikacji internetowej jest znacznie wyższa niż jakiejkolwiek innej.
Jak wykorzystując e-mail zdobyć pracę, konktakty, klientów, partnerów...
Hipnotyczny telemarketing
Pobierz bezpłatny fragment
2. Niskie koszty - nie wymaga dużych nakładów na inicjację.
3. Jest szybki - nigdzie tak szybko informacje się nie rozprzestrzeniają jak w sieci.
4. Duża skuteczność - przykład podawany już jako podręcznikowy to sukces Hotmail.com.

Przykład:
Najpopularniejszym obecnie przykładem rozbudowanego marketingu wirusowego w Polsce jest kampania promocyjna firmy House i witryny moheroweberety.net.

Postaram się przeanalizować i wskazać przyczyny sukcesu tej akcji.
Cel kampanii - zwiększenie sprzedaży w salonach odzieżowych firmy House.
Grupa docelowa - młodzi ludzie z dużych miast.
Czas szczególny - tuż po wyborach prezydenckich i parlamentarnych 2005 roku.
Sposób realizacji - cykl zabawnych historyjek wykonanych w technologii Flash z panią Helą (babcią w moherowym berecie) - po wykonaniu pewnych czynności odbiorca otrzymuje kupon rabatowy, lub informację o przecenach. Dodatkowo na stronach zostały uruchomione konkursy, oraz możliwość pobrania gadżetów.

Jak we wszystkich kampaniach promocyjnych najważniejszy był tu pomysł. Marketing wirusowy, aby był bardzo skuteczny, wymaga tak zwanej "fali", na której może oprzeć swoje działania i dzięki której wiadomość będzie rozsyłana zdecydowanie chętniej. Falą w tym przypadku było określenie "moherowe berety", a gorący czas powyborczych dyskusji dodatkowo stymulował zainteresowanie witryną.

Patrz również:

Zabawne interakcje z panią Helą powodowały, że witryna znalazła się w czołówce odwiedzanych dosłownie z dnia na dzień. Nie bez znaczenia jest też temat opowiastek: Radio Maryja, o. Rydzyk, moherowe berety - znając grupę docelową i jej poglądy polityczne można było z dużym prawdopodobieństwem przypuszczać, że pomysł będzie trafiony.


1 | 2 | Następna

ReklamaStron.pl - Wszystko o reklamowaniu stron w internecie
Valid XHTML 1.1 Valid CSS!
XHTML, PHP, JS by pbanasiak